mandag den 9. januar 2012

Dystre Danmark 2

Som en forsinket julegave kunne jeg i sidste uge finde den her i min postkasse. Det er nemlig Dystre Danmark 2 fra forlaget H.Harksen Productions, som også står bag Lyden af vanvid. Grunden til at den tilfældigvis lå i min postkasse er selvfølgelig at jeg har en novelle med i samlingen.

Novellen Portræt af Dukke og Dreng er historien om Tommy, der prøver at finde balancen imellem at være familiefar og kunstner, en balance, der ofte ikke helt lader sig gøre. Det ændrer sig dog, da sønnen William på mystisk vis forsvinder en nat han overnatter i Tommys atalier.

Besat af skyldfølelse kaster Tommy sig ud i arbejdet med et maleri, der også langsomt afslører for ham hvad der er sket med William og hvad der snart vil ske med ham ...


Min novelle er inspireret af dette maleri kaldet The Hands Resist Him, og som er lavet af Bill Stoneham i 1972. Grunden til at jeg lod mig inspirere skyldes for det første at det er et creepy billede - hænder på ruden, en dreng med et underligt ansigt, og hvad er det den skumle dukke holder?

Derudover siges billedet faktisk at være hjemsøgt! Seriøst, der er folk der mener at det her billede er skyld i folks død! Den slags bliver man bare nødt til at skrive om, det er jo oplagt.


Samlingen Dystre Danmark 2 er vildt lækker at sidde med. Omslaget er rart at røre ved, designet minder meget om den tidligere Dystre Danmark, men med lidt ændringer, og der virker til at være en bred vifte af horror iblandt de mange sider jeg vil kaste mig over så snart, det her er blevet lagt op på skrivekrampe.dk.


God Skrivelyst
Bjarke