mandag den 21. november 2011

PerNoWriMo - Personal Novel Writing Month

Ja, så er vi ved at nå til enden på NaNoWriMo. Håber at alle jer der har deltaget i år er vundet, og ellers så tænk på at I nu har en god lang roman at arbejde videre på!

Jeg selv fik ikke deltaget i år. Jeg orkede det ikke. - Jamen, Bjarke, er det ikke dig der siger at man skal skrive hele tiden?Ja, det er mig. Men jeg sprang NaNoWriMo over i år, da jeg i oktober lige havde kørt en PerNoWriMo - en Personal Novel Writing Month.Ja, jeg skrev lige en roman i oktober, super fed oplevelse, der varmt kan anbefales. Men derfor orkede jeg ikke lige at gå i gang med en roman her i november. Så ville jeg hellere gøre mange af de andre ting, der skal gøres - som at redigere romanerne, så de kan blive ordentlige, og koncentrere mig om mit stærkt forsømte universitets-speciale. Det har jeg heller ikke fået fortalt jer om, da!


Men hvad er reglerne for sådan en PerNoWriMo? De er lidt lettere end til NaNoWriMo.

·         Romanen skal skrives på en måneds tid: dvs 31 dage.

·         Romanen må godt planlægges og struktureres, men så snart du er begyndt at skrive begynder uret også!

·         Der er ingen længdekrav som sådan. 50.000 ord er en meget lang roman, og er ens roman mindre så er det sådan det er - bare du sidder tilbage med et færdigt manuskript, så er det lige meget om det er en murstensroman, en letlæsningsbog eller hvad du kan finde på: bare du kan betegne den som en roman!

·         Lav gerne konkurrencer med andre! Få andre til at deltage i forsøget. Jeg startede ud med at konkurrere med en, og til sidst var vi 4-5 stykker med i legen: Alle i kampen om håneretten!



Så hvad venter du på? Start din PerNoWriMo i dag! For hvorfor er det at man kun må være supersej i November måned?



God skrivelyst
Bjarke