mandag den 24. oktober 2011

På kanten og fortælleværksted

Den sidste uge har været ret speciel for mig. Jeg startede med at være til kombineret releasedag/kulturnat på novellesamlingen På Kanten, hvor min novelle Kniven er med. Det er historien om den unge dreng Micki, der flygter ind i computerspillenes verden, men indser at spillets regler ofte er mere ligetil ind virkelighedens.

På kanten er udgivet af Foreningen HUF, og er en samling af realistiske noveller om unge for unge af unge.

Efter den spændende weekend skulle jeg så ud på Tingbjerg Bibliotek og undervise en gruppe 6-10 årige i historiefortælling. Det er lidt en udfordring at undervise den aldersgruppe - de kan ikke skrive ordentligt endnu, så man må finde på alternative måder at holde fast på deres historier. Heldigvis har jeg en baggrund som tegner, så ved hjælp af en simpel klip og klistre-model lavede jeg alle tiders løsning.

Først skulle børnene vælge et setting, og der havde jeg en række fuldsides-billeder af slotte, ørkener og skove med, som de så kunne vælge. Derefter skulle de vælge en helt og en skurk iblandt mange figurer, og male dem. Helten og skurken skulle så klistres på setting'et. Igennem hele forløbet sad jeg med dem og lod dem genfortælle deres historier, og hjalp dem med at udvikle dem. Til sidst fik de lov til at skrive historien ned i en genereret tekst, hvor navneordene kunne udskiftes med deres helte, skurke, setting og fantasi.

En rigtig god oplevelse, børnene var alle tiders, og var helt vilde med at deltage. Dem der kunne skrive nogenlunde, fik endda mulighed for på computer at uddybe deres historier, og opleve hvordan "rigtige forfattere" sad og skrev.

Så for mit vedkommende har det været en dejlig og lærerig efterårsferie. Herligt, da jeg nu går ind i en ret stresset tid, med speciale på universitetet, og et bogmanuskript som jeg har vædet med andre forfattere om, at jeg kan gøre færdig inden bogforum - jeg tror på det, men har da lidt sved på panden, hehe.
Men skrivekrampe vil nu stadig blive opdateret som sædvanlig ;)

God skrivelyst
Bjarke